Rezidenčné nehnuteľnosti sa predávajú lepšie
Okrem iného to tvrdí aj štúdia, ktorú vypracovali analytici Menového úseku Národnej banka Slovenska. Podľa nej sa totiž v poslednom období zlepšila úspešnosť predaja nehnuteľností na bývanie a to najmä bytov.
Úspešnosť realizácie vyjadruje počet, koľko nehnuteľností muselo byť ponúknutých, aby sa jedna z nich zrealizovala. V súčasnosti sa úspešnosť predaja nehnuteľností na bývanie relatívne zlepšila v porovnaní so situáciou pred rokom tak z pohľadu typov nehnuteľností ako aj z pohľadu regiónov. Aktuálne sa predala zhruba každá ôsma ponúkaná nehnuteľnosť. V prípade bytov sa predal jeden z približne šiestich ponúkaných a úspešnosť realizácie sa zvyšuje postupne smerom k menším typom bytov. V prípade domov sa v súčasnosti predá asi každý štrnásty ponúkaný. Z toho vyplýva, že jednoznačne úspešnejšie sa realizujú ponúkané byty ako ponúkané domy.
„Samozrejme, tento fakt môžem len a len potvrdiť,“ hovorí realitný maklér Tomáš Karnáč. „Ono treba povedať, že byty sa lepšie predávajú prakticky odjakživa, je po nich jednoducho podstatne vyšší dopyt,“ pokračuje. Ako tvrdí, podľa svojho subjektívneho dojmu by dokonca mohol povedať, že úspešnosť predaja bytov je ešte vyššia, ako nám predstavujú údaje Národnej banky. „Ak by som mohol hovoriť konkrétne za našu realitnú kanceláriu, úspešnosť by bola niekde na hranici predaja každého štvrtého ponúkaného bytu,“ hovorí.
Nitre sa nedarí
Nikoho zrejme neprekvapí, že z regionálneho hľadiska je najväčšia úspešnosť realizácie nehnuteľností v Bratislavskom kraji, kde sa darí zrealizovať prakticky každú šiestu ponúkanú nehnuteľnosť na bývanie. Najhoršie je na tom Nitriansky kraj, kde sa darí predať až zhruba každú dvadsiatuštvrtú ponúkanú nehnuteľnosť na bývanie. Aktuálne, ale aj dlhodobejšie pretrváva v tomto kraji výraznejší problém z realizáciou ponúkaných domov, keď sa darí zrealizovať len jeden z vyše tridsiatich ponúkaných.
„Rodinné domy sú vo všeobecnosti pomerne ťažko predateľný artikel,“ hovorí Karnáč. „Neplatí to pritom len o Nitrianskom kraji, ale určite o všetkých. Klienti v súčasnej dobe spravidla dávajú prednosť bytov, nakoľko práve tie akoby stelesňovali dnešný trend kariérne vyťaženého človeka, ktorý nemá čas starať o veľký kolos, ktorý dom väčšinou predstavuje. Dnešní mladí ľudia totiž chcú žiť inak, ako ich rodičia, ktorí po práci prišli domov, aby zasa len po zbytok dňa pracovali na dome a na záhrade,“ myslí si realitný maklér.
autor: Andrej Jurica