Predať rezidenčnú nehnuteľnosť? Ale kedy?!
Aktívne obchodovanie na realitnom trhu závisí od strategických postupov, ktoré nepozostávajú z náhodných procesov. Ako predať nehnuteľnosť predstavuje verejne dostupnejšiu informáciu ako kedy ju predať. Ak by vám prišlo na um riadiť sa pocitom, že teraz máte čas a idete sa venovať predaju svojej nehnuteľnosti, dajte na radu realitných profesionálov. Predaj na vlastnú päsť prináša so sebou neznáme riziká.
Väčšia rozloha bytu, iná lokalita, nižšie podlažie, tehlový dom a či bývať bližšie k svojej rodine sú jedny z mnohých motivácií, prečo dochádza k uvažovaniu o predaji a následne o kúpe ďalšej nehnuteľnosti. Nevylučujeme, že predajom nehnuteľnosti získate finančné prostriedky, ktoré budú použité iným spôsobom. V prípade, že sa vaše plány viažu s nejakou konkrétnou nehnuteľnosťou, o ktorú ste prejavili vážny záujem, z toho najskôr vyplýva, že predaj vlastnej nehnuteľnosti vám ponáhľa. Je dobrým zvykom najprv pristúpiť k predaju až potom realizovať kúpu. Ak dochádza k obave, že nestihnete želanú nehnuteľnosť kúpiť v termíne, a preto sa nebudete mať kam presťahovať a ostanete inak povedané aj so svojimi vecami na ulici, podmienky ohľadom termínu odovzdania nehnuteľnosti budúcemu majiteľovi jednoducho zmluvne prispôsobte. Môžete novému vlastníkovi výnimočne navrhnúť, že by ste vo svojom byte napríklad radi zostali ako nájomníci. Riešení sa ponúka hneď niekoľko. Snaha o krátke obdobie predaja a maximalizáciu zisku zostáva pre vás prioritná. Poraďte sa preto s realitným odborníkom a eliminujte neočakávané situácie na minimum. Nakoľko sa aj realitného trhu dotýka sezónnosť, treba nasadenie vašej nehnuteľnosťami vopred efektívne naplánovať.
Hlavná sezóna
Hlavná sezóna sa počas roka zopakuje dvakrát. Jarná trvá od februára do júna a jesenná od septembra do decembra. Zvyšné mesiace sa popisujú ako mimosezónne obdobie. V ekonomicky slabších cykloch sa trh s nehnuteľnosťami správa svojsky a nepredvídateľne. Hlavná sezóna vo všeobecnosti úspešný predaj negarantuje, ale iba dokladá, že sa na trhu s nehnuteľnosťami obchoduje. Avšak to ešte neznamená, že sa obchod s rezidenčnými nehnuteľnosťami nerealizuje aj mimo toho obdobia. Je štatisticky dokázané, že jarná sezóna je dokonca o niečo silnejšia ako jesenná. Nasadenie vašej nehnuteľnosti do predaja je iba jednou stránkou mince. K tej druhej nevyhnutne patrí adekvátna marketingová aktivita. Opäť je v tomto smere žiadúce sa obrátiť o pomoc na realitných odborníkov. Nehnuteľnosti sú ostro sledovaná oblasť a každá nová ponuka zaznamená zvýšený záujem, ktorý po niekoľkých týždňoch klesá. Správne načasovanie a nastavenie ceny prinesie zaiste pozitívny výsledok. Je predovšetkým vo vašom záujme realizovať predaj svojej nehnuteľnosti čo najrýchlejšie.
Mimo sezóna
Keď sú všetci na dovolenkách alebo sviatkujú, je málo pravdepodobné, že si vašu nehnuteľnosť v inzercii všimne optimálne množstvo záujemcov. A kým dané obdobie pominie, váš inzerát padne medzičasom do zabudnutia. Táto predstava nepôsobí vôbec lákavo a vy by ste sa jej radi vyvarovali. Počkať na vhodný čas predaja vašej nehnuteľnosti sa vypláca, pretože realitný trh si všetko pamätá. Ponuka starne po štyroch až ôsmich týždňoch. Dlhšia doba predaja má vplyv na postupné znižovanie ceny nehnuteľnosti a masívna reklama, ktorá byt tento celkový nedostatok mohla kompenzovať, má skôr negatívny dopad na záujemcov a po čase sa stáva takmer bezpredmetná. Je evidentné, že došlo pri procese predaja vašej nehnuteľnosti k nejakej chybe. Argument, že predaj vašej nehnuteľnosti vám neponáhľa nielenže je bezobsažný, ale hlavne potencionálneho kupujúceho demotivuje. Dopúšťate sa iracionálneho a kontraproduktívneno konania. Pribúdajúca ponuka znamená novú konkurenciu. Presvedčenie o výnimočnosti svojej nehnuteľnosti nemusí s vami automaticky zdieľať širšia verejnosť. Ak existujú nejaké špecifické priania ohľadom predaja vašej nehnuteľnosti, môžete žiadať o ich uvedenie do zmluvných podmienok.
Dĺžka procesu predaja a minimalizácia straty závisí len od vás. Samotným predajom získavate nové skúsenosti, ale je otázke či viac tých pozitívnych alebo negatívnych. Strategické plánovanie pozostáva zo súboru akcií, ktorými dosiahnete konkurenčnú výhodu.
autor: Katarína Matzová