Obhliadky, ich organizácia a ľudský faktor
Atraktívnosť nehnuteľnosti je merateľná počtom vykonaných obhliadok. Väčší dopyt po nehnuteľnosti zvyčajne odzrkadľuje priaznivú súhru faktorov ako je cena, stav a lokalita. Menší dopyt alebo dopyt na ústupe poukazuje na nejaký nedostatok. Záujemca je v čase obhliadke o kúpe nehnuteľnosti rozhodnutý na 50%. V nasledovnom texte vám priblížime pohľad na obhliadku z obidvoch strán.
Postup pri hľadaní vyšpecifikovanej nehnuteľnosti je individuálny. Niekto sa riadi pocitovo, iný racionálne. Fázu obhliadok predchádza fáza sedenia za PC, ktorá môže trvať aj pol roka a viac. Počas tejto doby kupujúci získa slušný prehľad a schopnosť ponuku nehnuteľností reálne zhodnotiť. Nakoľko obhliadky predstavujú časovo najnáročnejšiu etapu, potrebuje si na ňu potencionálny kupujúci vymedziť dostatok priestoru. Čím má záujem o viac obhliadok, tým je ich organizácia o niečo zložitejšia. Obhliadka trvá obvykle do tridsiatich minút. Krátke obhliadky síce šetria čas, ale kupujúci si nestihne nehnuteľnosť dôkladne pozrieť a zvážiť všetky jej plusy a mínusy. Bez vykonania obhliadky to taktiež nepôjde. Virtuálna prehliadka nenahrádza reálne prostredie.
Flexibilný prístup je výhodou
Text inzerátu niekedy nemusí korešpondovať so skutočným stavom. V snahe prilákať potencionálnych kupujúcich, si môže majiteľ nehnuteľnosti povymýšľať fiktívne skutočnosti. Takýto chytráci sa vyskytujú našťastie len sporadicky. Ak kupujúci lokalitu dôverne nepozná alebo sa nevie zosúladiť s voľným časom majiteľa, postačí, ak nehnuteľnosť pozrie najprv zvonku. Na mieste posúdi ulicu, okolie, stav konkrétneho objektu a susedstvo. Ako vidíte, zoznam reálnych nehnuteľností sa dá selektovať celkom šikovne. Predávajúci by sa mal chovať ústretovo a vyčleniť si priestor pre sprístupnenie svojej nehnuteľnosti aj v priebehu dňa. Pokiaľ býva mimo obce či mesta, je bežným zvykom, že obhliadky vykonáva nájomník alebo majiteľ dochádza v určitých pravidelných intervaloch podľa počtu nazbieraných záujemcov.
Obhliadky so záujemcami
Prísť včas a nemeškať azda netreba nikomu pripomínať. Harmonogram obhliadok by sa dal prirovnať k letovému poriadku. Svoje obhliadky majú časovo presne rozvrhnuté aj kupujúci, aj predávajúci. V nečakávaných situáciách zaváži seriózny prístup a otvorená komunikácia. Predávajúci reagujú na zvýšený záujem o svoju nehnuteľnosť rôzne. Buď sa podvolia ich tempu a venujú sa každému záujemcovi osobitne, alebo vykonajú obhliadku viacerým záujemcom naraz v blokoch. Tento psychologický efekt skôr potenciálneho klienta odstraší ako priláka. Najmenej priaznivý variant je zvýšiť cenu. Predávajúci sa zaručene stretne s nepochopením.
Obhliadky s predávajúcimi
Cieľom potencionálneho kupujúceho je overiť si na obhliadku fakty z inzerátu a vytvoriť si z nehnuteľnosti rozhodujúci dojem. Niektorí záujemcovia sú vnímavejší a všímajú si aj najmenšie detaily. Predávajúci by mal svoju nehnuteľnosť udržiavať v čistote a v poriadku, aby umožnil potencionálnemu klientovi obhliadku absolvovať plynule a bez rušivých vplyvov. Ak predávajúci vlastnia nejaké domáce zvieratá, je dobré, ak svoju domácnosť zbavia načas ich pachov. Asertívne správanie vie zaskočiť ako niekoho domáci miláčik. Poučenie plynie zo skúseností. Ak majú záujemcovia tendenciu nazerať do kuchynskej linky a vstavanej skrine, predávajúci im to predvídavo umožní skôr, než sami k tomu spontánne pristúpia. Obhliadky realizované bez účasti majiteľa majú iný charakter a sú hodnotené realitnými kanceláriami ako tie úspešnejšie.
Kúpili ste či predali nehnuteľnosť. Na dobre realizovaný obchod sa spomína s radosťou celý život. Určite vám zalichotí , ak si predávajúci spomedzi viacerých záujemcov vyberie práve vás, alebo keď u kupujúceho v úzkom výbere nehnuteľností zvíťazíte práve vy. Korektný a priateľský prístup otvára dvere.
Autor: Katarína Matzová