Čo čaká hlavné bratislavské stanice?
Železničná Hlavná stanica a autobusová stanica na Mlynských Nivách tvoria pomerne nevzhľadné komplexy budov, ktoré nie práve najpríjemnejšie vítajú hostí prichádzajúcich do našej „Krásavici na Dunaji“. Obidve sú však už niekoľko rokov zahrnuté do rozsiahlych stavebných projektov, ktoré sa ale aj napriek dlhšej dobe zatiaľ nepodarilo zrealizovať. Čo teda čaká tieto dve najvýznamnejšie stanice v našom hlavnom meste?
Bratislavská železničná hlavná stanica by mala pomaly, ale isto zmeniť svoju podobu a z budovy poplatnej socialistickému realizmu by mal vzniknúť moderný komplex, ktorý by v sebe mal zahŕňať nákupné centrum aj administratívnu budovu. Pôvodná historická budova železničnej stanice by mala podstúpiť rekonštrukciu, mala by byť vystavaná nová železničná hala a električky by sa mali dostať pod zem.
Celý komplex by mal svoje ťažisko na terajšom Predstaničnom námestí, kde by sa jadrom malo stať spomínané nákupné centrum. V ňom by sa malo nachádzať asi stopäťdesiat obchodov. Kedysi bola do plánov zahrnutá aj výstavba hotela, ten však v súčasnej verzii už nefiguruje.
Problém je však v tom, že hoci je tento projekt vypracovaný už desať rokov, stále sa nedočkal realizácie. Investor má totiž už dlhší čas problémy s vybavovaním povolení a tak sa prestavba hlavnej stanice ťahá už niekoľko rokov. Do konca roku 2016 však projekt musí byť definitívne zrealizovaný, v opačnom prípade by investor prišiel o všetky peniaze, ktoré magistrátu a železniciam zaplatil za prenájom pozemkov, na ktorých chce stavať. Celá zmluva medzi nimi je totiž postavená ako bartrová dohoda. To znamená, že za pozemok, ktorý investor dostal za nájomné, zaplatí práve rekonštrukciou hlavnej stanice.
Autobusová stanica Mlynské Nivy
Podobne ako Hlavná stanica, aj tá autobusová v lokalite Mlynské Nivy by si už skutočne zaslúžila rekonštrukciu. A presne ako jej „železničná sestra“, aj táto bola zahrnutá do skutočne impozantných plánov výstavby komplexu budov. Išlo o projekt s názvom Twin City, ktorý mal byť najväčším polyfunkčným komplexom v Strednej Európe. Začiatok jeho realizácie, do ktorej mala patriť aj prestavba autobusovej stanice, bol pôvodne naplánovaný na rok 2007 a jej koniec na rok 2011. Jeho prenajímateľnú plochu malo tvoriť celkovo 270 tisíc metrov štvorcových. Podľa stránky developera tohto stavebného projektu, spoločnosti HB Reavis Group, je termín jeho dokončenia v súčasnej dobe určený na rok 2019.
Autobusová stanica na Mlynských Nivách je teda stále rovnako nevzhľadná, ako aj bola. A hoci nejde o príliš starú budovu, veď napokon pochádza až zo začiatku osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia, nenájde sa hádam nikto, kto by bol proti jej nahradeniu stanicou modernou. Kedy sa tak ale naozaj stane, je ťažké v súčasnej dobe presne predpovedať.
autor: Andrej Jurica