Autobusová stanica na Mlynských Nivách sa začne prerábať už budúci rok
Bratislavská hlavná autobusová stanica nie je niečo, čím by sa naša metropola mohla chváliť pred svetom. Už pred niekoľkými rokmi sa však mali uskutočniť plány, ktoré ju v rámci realizácie rozsiahleho projektu Twin City mali premeniť na skutočne dôstojnú stanicu. Prišla však kríza a projekt sa stavebne nerozbehol. Onedlho by však už všetko mohlo byť úplne inak.
Začiatok už čoskoro
Táto informácia aspoň vyplýva z investičného zámeru spoločnosti Twin City, a.s. vypracovanom na posúdenie vplyvov na životné prostredie, za ktorou stojí developerská skupina HB Reavis. „Účelom investičného zámeru je vybudovanie novej, kompaktnejšej autobusovej stanice, ktorá by vyhovovala čoraz vyšším nárokom na kvalitu dopravy a zvýšenie komfortu cestujúcich. Kompaktnejšia forma stanice následne vytvorí priestorové podmienky pre ďalšie obchodné a reštauračné služby poskytované cestujúcim,“ uvádza sa v spomínanom zámere. Zmena k lepšiemu je bezpochyby viac ako nutná, napokon, denne touto stanicou prejde v priemere okolo 25 tisíc cestujúcich a takmer 900 spojov. Z týchto údajov teda vyplýva, že ide o najdôležitejšiu autobusovú stanicu na Slovensku a takto by mala aj pôsobiť.
Ako sme už spomenuli, prerábka autobusovej stanice Mlynské Nivy sa mala niesť v duchu výstavby projektu s názvom Twin City, ktorý mal byť najväčším polyfunkčným komplexom v Strednej Európe. Začiatok jeho realizácie bol pôvodne naplánovaný na rok 2007 a jej koniec na rok 2011. Jeho prenajímateľnú plochu malo tvoriť celkovo 270 tisíc metrov štvorcových. Ako však vieme, projekt sa do fázy realizácie až doteraz nedostal. No podľa zverejnených informácií by sa prestavba autobusovej stanice mala začať už na budúci rok, pričom jej ukončenie je naplánované na rok 2015.
Aká bude jej nová tvár?
Ako správne uvádza aj investor, pôvodný areál autobusovej stanice prestal vyhovovať čoraz vyšším nárokom na kvalitu cestovania a komfort cestujúcich. Ako problematická sa javí najmä forma spojenia nástupísk cez nadchody. Obslužné prevádzky v súčasnosti tiež nie sú vo vyhovujúcom stave. „Z tohto dôvodu je preto nevyhnutné pristúpiť k modernizácii autobusovej stanice a vybudovania kompaktnejšej formy stanice, ktorá vytvorí priestor pre ďalšie obchodné a reštauračné služby cestujúcim,“ vysvetľuje.
Poďme sa však pozrieť na to, ako by podľa zverejnených plánov mala nová autobusová stanica vyzerať. V tejto veci mal okrem technických a právnych predpisov dôležité slovo prevádzkovateľ objektu, čiže spoločnosť Slovak Lines, a.s. Podľa neho by bol ideálny variant s dvomi nadzemnými úrovňami, s výstupiskami a parkoviskami na prízemí a nástupiskom, výstupiskom a zázemím pre cestujúcich na prvom poschodí. Hlavným objektom by mala byť budova s piatimi nadzemnými a jedným podzemným podlažím, v ktorej sa bude nachádzať samotná autobusová stanica a takisto administratívne priestory. „Výstavbou novej stanice sa predpokladá zmenšenie prevádzkových priestorov cca viac ako o polovicu, pričom počet vypravovaných autobusov a odchádzajúcich cestujúcich zostane nemenný. Následne vytvorený priestor bude slúžiť na vybudovanie ďalších obchodných a reštauračných zariadení v bezprostrednej blízkosti stanice pre cestujúcich a návštevníkov stanice,“ uvádza sa v zámere.
Celková plocha novej autobusovej stanice by mala dosahovať takmer 50 tisíc metrov štvorcových. Pokiaľ ide o investičné náklady na jej prestavbu, tie by sa podľa predbežných plánov mali pohybovať na úrovni 10 miliónov eur. Zostáva teda len dúfať, že projekt sa budúci rok podarí spustiť a Bratislava sa konečne dočká dôstojne autobusovej stanice.
autor: Andrej Jurica