Bratislavský „strašiak“ aj s 30-poschodovým mrakodrapom
O autobusovej stanici na bratislavských Mlynských Nivách sme na stránkach nášho magazínu písali už niekoľkokrát a vždy to bolo tak trochu s nádejou, že realizácia jej prestavby je konečne na spadnutie. S podobným prístupom by sme o nej chceli napísať aj dnes. V jej plánoch sa totiž odohrali zaujímavé zmeny, o ktorých stojí za to si povedať.
Tridsať metrov do výšky
Hlavná bratislavská autobusová stanica je už mnoho rokov skutočným strašiakom nielen samotných Bratislavčanov, ale aj ľudí hlavným mestom prechádzajúcich. Jednoducho je to horor a to nielen po stránke architektonickej, ale aj stránke funkčnej. Preto sa už dávno rozhodlo o tom, že stanica sa podrobí prestavbe a stane sa z nej niečo, na čo sa dá pozerať a čo sa dá používať. Ale celé roky sa nič neudialo a stanica de facto chátrala ďalej. Po časoch vyvrcholenia hospodárskej krízy, počas ktorej do zabudnutia upadlo viacero významnejších developerských projektov, sa však zdalo, že by sa v súvislosti s autobusovou stanicou niečo konečne mohlo rozhýbať. Napokon, podľa niekdajších plánov developerskej skupiny HB Reavis sa jej prestavba mala začať realizovať ešte v minulom roku.
Doteraz sa však neudialo nič. Ba predsa niečo áno a tým niečím je malá zmena v investorských plánoch. Hoci, lepší prívlastok by v tomto prípade bola nie malá zmena, ale skôr vysoká zmena. Dôležitou súčasťou celého objektu by totiž mala byť administratívna budova, ktorá by sa mala vyznačovať poschodiami v počte tridsať. Podľa plánov je teno objekt navyše doplnený o predpolie, čiže námestie, slúžiace ako jeden z hlavných nástupných priestorov do autobusovej stanice a samotného administratívneho objektu. Takto koncipovanú plochu je možné chápať ako verejný priestor, ktorý je možno doplniť o mestský mobiliár, zeleň či využiť ho na umiestnenie výtvarného diela – skulptúry, ako jedného z benefitov pre návštevníkov stanice.
Stanica pre veľkomesto
Podľa investora hlavná autobusová stanica, ako jedna z najdôležitejších a potrebných dopravných stavieb hlavného mesta, získa modernizáciou funkčný veľkomestský charakter a prispeje k skvalitneniu cestovania domácich i zahraničných návštevníkov hlavného mesta. Prestavba autobusovej stanice by mala znamenať zefektívnenie celkového plošného a priestorového využitia objektu a to predovšetkým premiestnením parkovacích a servisných prevádzok do suterénu. Mala by tiež ponúknuť možnosť polyfunkčného využitia areálu nielen pre funkciu dopravnú, ale aj pre funkcie zariadení prevádzok obchodu, služieb a gastronómie. To znamená, že stanica sa posunie skutočne do intencií multifunkčného zariadenia.
V každom prípade by sa začiatok výstavby tohto veľkorysého projektu mal odohrať v januári 2016 a jej koniec je avizovaný na december roku 2019. Investor siahne hlboko do vrecka – nová autobusová stanica by ho totiž mala vyjsť približne na 200 miliónov Eur. Ale nakoľko sme už viakrát v minulosti počuli o tom, že tento projekt sa už už začne stavať, buďme tak trochu opatrní a pozorujme, čo sa nakoniec vlastne udeje.
autor: Andrea Kolesárová